Sanastoon on koottu aakkosjärjestykseen keskeisimmät tietokannassa esiintyvät kirkolliset termit ja käsitteet selityksineen. Sanasto toteutetaan tietokannan täydennysvaiheen päätyttyä.

Anneksi (ruots. annex), myös anneksiseurakunta tai anneksipitäjä, oli Ruotsissa ja Suomessa luterilainen seurakunta, joka oli yhdistetty toiseen seurakuntaan tai palkkatuloon. Anneksiseurakunnalla ei ollut omaa kirkkoherraa tai pappia. Anneksaksi voitiin ottaa regaalinen eli kuninkaallinen seurakunta eli seurakunta, jossa paikallisella aatelisella ei ollut patronaattioikeutta eli oikeutta valita kirkkoherraa.

Prebenda, myös prebendapitäjä tai palkkapitäjä, oli Ruotsissa ja Suomessa kirkolliselle viranhaltijalle, virkamiehelle tai oppilaitokselle, kuten piispalle, tuomiokapitulin jäsenelle tai jumaluusopin professorille, luovutettu palkkaetu, joka saatiin jonkin seurakunnan tai maatilan tuottamasta tulosta. Prebendatila eli palkkatila oli tila, jonka tulot ja verot luovutettiin yliopiston tai muun oppilaitosen opettajalle tai virkamiehelle palkan parantamiseksi. Suomessa prebendajärjestelmä lakkautettiin vuonna 1865 ja prebendatilat vuonna 1923.

Rovasti (ruots. prost) on keskiajalla syntynyt kirkollinen virkamies. Aachenin vuoden 817 säännön mukaan rovasti oli tuomiokunnan ensimmäinen jäsen ja sen varojen hoitaja, mistä myöhemmin juontui nimitys tuomiorovasti. Suomessa rovasti on myös evankelis-luterilaisen kirkon arvonimi, jonka piispa voi myöntää yleensä vanhemmille ja erityisesti ansioituneille papeille.

Rovastikunta (ruots. prosteri) on ryhmä seurakuntia, joiden kirkollista hoitoa valvoo rovasti. Rovastikunnat ovat evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntaa suurempia hiippakuntien hallinnollisia yksiköitä.