Savukoski

Erotettiin Sodankylän emäseurakunnan ja Kuolajärven seurakunnan osista itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi keisarillisen senaatin päätöksellä 1916. Senaatin kirkollisasiaintoimikunta valmisteli perustamista jo 1913. Kirkko rakennettiin valtionvaroilla. Seurakuntaan kuuluneen Tanhuan kylän asukkaat anoivat liittämistä Pelkosenniemen seurakuntaan 1921, mutta anomukseen ei suostuttu. Valioneuvosto hylkäsi seurakunnan ensimmäisen anomuksen tulla liitetyksi Pelkosenniemen seurakuntaan 13.11.1924, mutta lopulta seurakunta määrättiin liitettäväksi valtioneuvoston päätöksellä 4.12.1930 ja liittäminen toteutui 1931. Savukosken kunta perustettiin 1916.

Kuosku, Martti, Nousu, Savukoski, Tanhua

Papisto

Kirkkoherran palkkaamiseen myönnettiin varat keisarillisen senaatin esityksestä Venäjän ministerineuvoston päätöksellä 1.5.1917 alkaen.

Ylimääräiset papit

1917–1918 Uuno Ilmari Hietalahti, kirkkoherran välivuoden saarnaaja, Sodankylän vt. kirkkoherra

Savukosken seurakunnan rippikirjat ja historiakirjat alkavat vuodesta 1917.